با ما در تماس باشید

خواص و کاربرد آلیاژهای ریختگی آلومینیوم - عصر صنعت اشراق

خواص و کاربرد آلیاژهای ریختگی آلومینیوم
کارشناس عصر صنعت اشراق
4 ژانویه 2022
مقالات
929 بازدید

مقدمه

 در عصر حاضر یکی از فلزات پرکاربرد در صنایع مختلف، فلز آلومینیوم و آلیاژهای آن می­باشد. آلومینیوم پس از عناصری همچون اکسیژن و سیلیسیم از جمله فراوان­ترین عناصر زمین است که خواص آن منجر به کاربرد این فلز و آلیاژهای آن در بسیاری از صنایع شده است، از جمله این صنایع می­توان به صنایع خودروسازی، هوا فضا، دریایی، حمل و نقل ریلی، ساختمان، برق، اسلحه سازی، بسته بندی، یخچال سازی و … اشاره کرد. آلیاژ آلومینیوم دارای دو دسته آلیاژهای کارشده و آلیاژهای ریختگی هستند. آلیاژهای کارشده به شکل شمش یا بیلت تولید و سپس با کار گرم یا سرد مکانیکی به شکل مورد نظر در می­آیند این درحالی است که آلیاژهای ریختگی با ذوب به شکل دلخواه تبدیل می­شوند. آلیاژ آلومینیوم با داشتن ویژگی­ها و قابلیت­هایی هم چون وزن مناسب، استحکام بالا، شکل پذیری، جوش کاری و … به صورت گسترده نیاز صنایع مختلف به فلز را برطرف می­کنند. آلیاژهای ریختگی افزون بر این موارد دارای خواص دیگری هستند که در ادامه آن­ها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

آلیاژهای ریختگی آلومینیوم

آلیاژهای ریختگی آلومینیوم، آلیاژی­ هایی هستند که با ریخته­ گری و ذوب به شکل مورد نظر تبدیل و مورد بهره برداری قرار می­گیرند.این آلیاژها افزون بر ویژگی­های آلیاژهای معمولی آلومینیوم دارای ویژگی­هایی هستند که آن را برای ریخته­ گری و ذوب مناسب می­سازد. از جمله این ویژگی­ها می­توان به مواردی همچون مقاومت به سایش، سیالیت مناسب مذاب، تغذیه مناسب حین انجماد و شرایط انجماد مناسب آن اشاره کرد.این آلیاژها نسبت به دیگر آلیاژهای آلومینیوم دارای مقادیر بیشتری از عنصرهای آلیاژی همانند مس و سیلیسیوم هستند که این امر گاهی موجب ایجاد ساختارهایی غیرهمگن و یا در برخی موارد تولید فازهای ثانویه در آن­ها می­شود.وجود مس در آلیاژ ریختگی آلومینیوم موجب افزایش و بهبود خواص مکانیکی آن از جمله افزایش استحکام کششی می­شود. لازم به­ذکر است مقدار بیشینه مس در آلیاژ ۵ درصد می­باشد. افزودن سیلیسیوم به آلیاژ سیالیت را به هنگام ذوب و ریخته­ گری را برای قالب گیری بهتر افزایش می­دهد. افزون بر این دو مورد از عناصر دیگری همچون روی، منیزیم، منگنز، نیکل، تیتانیوم و لیتیوم نیز در آلیاژهای ریختگی آلومینیوم استفاده می­شود.به­ طور کلی آلیاژهای ریختگی آلومینیوم دارای ۹ گروه می­باشند که با چهار رقم به همراه یک نقطه میان رقم سوم و چهارم مشخص می­شوند. در این گروه­ها رقم نخست بیانگر گروه آلیاژی و رقم­های دوم و سوم نماینده درجه خلوص عنصر آلومینیوم هستند، این در حالی است که رقم آخر شاخص کل محصول را نشان می­دهد.

 

 

خواص و کاربرد آلیاژهای ریختگی آلومینیوم

 

برای آشنایی بیشتر با محصولات این دسته­ ها پیشنهاد می­کنیم به سایت شرکت عصر صنعت اشراق مراجعه کنید.

خواص آلیاژهای ریختگی آلومینیوم

از جمله ویژگی­ ها و خواص آلیاژهای ریختگی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

 – مقاومت به خوردگی بالا در برابر خوردگی­ های اتمسفری و شیمیایی

 – رسانایی حرارتی بالا و افزایش دمای کندتر و دمای ذوب پایین­تر نسبت به فولاد

 – آسانی در اتصال به روش­های مختلفی همچون جوش کاری، پرچ کاری، میخ زنی و مانند آن

 – رسانایی الکتریکی بالا (کمتر نسبت به مس)

 – استحکام بالا نسبت به وزن مخصوص

 – قابلیت بازیافت

 – سهولت ریخته­ گری

 – پرداخت کار

 – و …

البته وجود عناصر مختلف در آلیاژهای ریختگی آلومینیوم موجب ایجاد ویژگی­ هایی به­ خصوص در دسته­ های آلیاژ آلومینیوم می­شود که در ادامه به صورت خلاصه به آن­ها اشاره می­کنیم.

دسته­های عمده آلیاژهای آلومینیوم به­شکل زیر است:

 – دسته ۱XX

این دسته از آلیاژهای ریختگی دست­کم دارای ۹۹ درصد آلومینیوم است و به عبارتی می­توان آن را آلومینیوم خالص دانست.

 – دسته ۲XX

عنصر اصلی در آلیاژ این دسته مس است.وجود مس منجر به افزایش استحکام کششی آلیاژ ریختگی آلومینیوم می­شود.

 – دسته ۳XX

عنصر اصلی در آلیاژ این دسته سیلیسیوم به همراه مس یا منیزیم می­باشد.وجود سیلیسیوم منجر به افزایش استحکام و سیالیت، کاهش تخلخل، نقطه ذوب و تعدیل یا کاهش ایراد پارگی گرم می­شود.استفاده استاندارد از عنصر منیزیم منجر به افزایش استحکام، سختی و سیالیت مذاب آلیاژ ریختگی می­شود.

 – دسته ۴XX

آلیاژهای ریختگی آلومینیوم این سری حاوی سیلیسیوم هستند.

 – دسته ۵XX

آلیاژهای این سری حاوی عنصر منیزیم اند.

 – دسته ۶XX

از آلیاژهای این سری استفاده نمی­شود.

 – دسته ۷XX

آلیاژهای سری هفت حاوی عنصر روی هستند.عنصر روی موجب افزایش استحکام آلیاژ ریختگی آلومینیوم می­شود. اما در مورد کاربرد این عنصر رعایت استاندارهایی لازم است چرا که کاربرد بیش از حد آن منجر به ایراداتی در آلیاژ می­شود.

 – دسته ۸XX

آلیاژ ریختگی در این سری حاوی عنصر قلع هستند.قلع موجب بهبود خواص ضد اصطکاکی می­شود. همچنین این عنصر خواص ماشین کاری شده را بهینه کرده و عمل رسوب سختی را در برخی از آن­ها تحت تاثیر قرار می­دهد.

 – دسته ۹XX

وجود عناصر دیگر باعث ایجاد این سری از آلیاژ می شود. برای مثال:

 – لیتیوم باعث کاهش چگالی می­شود.

 – تیتانیوم باعث ریز دانه کردن می­شود.

 – نیکل برای ایجاد خواص دما بالا به همراه مس استفاده می­شود.

 – منگنز موجب افزایش انعطاف، استحکام در برابر ضربه، کاهش حفرات انقباضی و قابلیت ریخته­ گری می­شود.

 – و … .

برای آگاهی دقیق­تر از ویژگی­ های آلیاژهای ریختگی آلومینیوم ، دسته­ ها و انواع آن پیشنهاد می­کنیم از خدمات سایت عصر صنعت اشراق بهره بگیرید.

 

 

خواص و کاربرد آلیاژهای ریختگی آلومینیوم

 

کاربردهای آلیاژهای ریختگی آلومینیوم

آلیاژهای ریختگی آلومینیوم از نظرکاربرد در­برگیرنده طیف وسیعی از کاربردها هستند و در صنایع گوناگون و بسیاری مورد استفاده قرار می­گیرند. در ادامه به صورت اجمالی به کاربرد هر یک از دسته­ های آلیاژ ریختگی اشاره می­کنیم.

 – دسته ۱XX

 آلیاژ ریختگی آلومینیوم در این دسته برای ریخته­ گری رتور موتورهای الکتریکی، تولید حلقه های کلکتور، میله­ های رسانا، ریخته­ گری کابل­های انتقال و … مناسب است.توجه داشته باشید که آلیاژهای این دسته برای ریخته­ گری تحت فشار مناسب نیستند.

 – دسته ۲XX:

استحکام بالا در این دسته منجر به کاربرد آلیاژ آلومینیوم در تولید قطعات دایکست، تولید سخت افزارهای مصرفی صنایع هوافضا و نظامی، ساخت قطعات مصرفی کامیون و تریلر و … می­شود.این نوع از آلیاژ نیز برای ریخته­ گری تحت فشار مناسب نمی­ باشد.

 – دسته ۳XX:

این گروه با استحکام و قابلیت ریخته­ گری بالا کاربرد بیشتری نسبت به دیگر دسته­ ها دارند، از جمله:تولید محفظه میل­لنگ، سرسیلندر خودرو، منیفولد هوا، کارتر روغن خودرو، پیستون خودرو، کفی اتو، اجزای رگراتور و کنتور و … . به طور کلی قطعات مصرفی در صنایع نظامی و هوافضا مانند قطعات هواپیما و هلیکوپتر، قطعات تجاری، قطعات الکتریکی و … بسیاری با استفاده از کاربرد این آلیاژ آلومینیوم ساخته می­شوند.

 – دسته ۴XX:

این دسته با سیالیت خوب و مقاومت به خوردگی کاربرد بیشتری در ساخت قطعات صنایع دریایی، قاب­ های وسایل دفتری، وسایل مورد نیاز صنایع شیمیایی، حمل و نقل خوراک و … دارد.

  – دسته ۵XX:

محصولات این دسته با کیفیت سطح عالی پس از پولیش و مقاومت به خوردگی بالا در ریخته­ گری قطعات تزئینی، اتصال لوله آلومینیوم در صنعت دریایی و تولید قطعات صنایع دریایی، کاربردهای معماری، اتصالات در صنایع شیمیایی، حمل و نقل مواد خوراکی و … کاربرد دارند.

 – دسته ۷XX:

این دسته با داشتن خواص استحکام بالا و مقاومت به ضربه در مواردی مانند تولید قطعات ماشین­ های خیاطی، اداری و معدن کاری، ابزار باغبانی، نساجی، قطعات خودرو، وسایل منزل و مانند آن کاربرد دارند.

 – دسته ۸XX:

این دسته با داشتن عنصر قلع و خواص آن بیشتر در تولید بوش ­ها و یاتاقان­ ها کاربرد دارد.توجه داشته باید که، هریک از دسته­ های نام برده خود دارای انواع مختلف با کاربرد­های اختصاصی­ تر می­باشند، که برای آگاهی دقیق­تر از آن­ها، مقایسه و همچنین بررسی با جزئیات دقیق­تر هریک از آن­ها می­توانید از اطلاعات سایت شرکت عصر صنعت اشراق استفاده کنید.

معرفی شرکت عصر صنعت اشراق

شرکت عصر صنعت اشراق با داشتن کارشناسان متخصص و ماهر با ارائه خدمات ارزنده و متنوع در زمینه­های مختلف مربوط به خرید بی واسطه، امکان خرید حضوری و انلاین و … انواع مختلف آلیاژهای آلومینیوم و همچنین با ارائه خدمات مشاوره به صورت حضوری و غیرحضوری توانسته است گامی موفق در جهت رضایت مشتریان بردارد.

برای برقراری ارتباط با شرکت عصر صنعت اشراق و استفاده از امکانات آن می­توانید از راه­های ارتباط حضوری و غیرحضوری (آنلاین و تلفنی) آن بهره بگیرید.

 

مطالب مرتبط : 

پروفیل آلومینیوم

سپری آلومینیوم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00