با ما در تماس باشید

نبشی و سپری چه تفاوت هایی دارند؟ - عصر صنعت اشراق

تفاوت نبشی و سپری
کارشناس عصر صنعت اشراق
21 ژانویه 2022
مقالات
476 بازدید

نبشی و سپری هر دو از مقاطع فولادی هستند که امروزه بسیار پر کاربرد بوده و به وفور در صنعت و ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرند. این دو معمولا جهت اتصالات و یا قاب درب و پنجره ها کاربرد داشته اما با این حال دارای تفاوت هایی با یکدیگر هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

سپری آهنی یا پروفیل T

سپری آهنی دارای بال و جان بلندی است که به علت شباهت آن به حرف T آن را پروفیل T نیز می نامند. اکثر مقاطع فولادی از جمله سپری آهنی به دو صورت فابریک و پرسی تولید می شوند. روش فابریک کارخانه یا همان روش نورد گرم، شمش آهن یا بلوم مه دارای سطح مقطع بیشتر از ۲۳۰ سانتی‌ متر مربع را از طریق حرارت کوره و عبور از قفسه های نورد میانی به سپری آهنی تبدیل می نمایند.

گاها در بازار به علت عدم وجود تولیدات فابریک و پرسی، تیر آهن را از وسط در طول برش داده و سپری مورد نظر خود را تولید می نمایند. این روش برای تولید سپری مورد نظر در بازار آهن رایج است. در محل هایی که اتصال قوی و ضخامت بالا مورد نیاز است، تیر آهن های هاش و سنگین مورد برش قرار گرفته و از این طریق ضخامت و مقاومت لازم به سپری مورد نظر اعطا می گردد.استفاده از پروفیل در صنعت و ساختمان سازی بسیار رایج است. از جمله مصارف این سازه آهنی می توان به استفاده در اتصالات پل ها به ستوان ها، خرپا و ستون ها، ساخت انواع درب و پنجره، اسکلت گلخانه ها، سقف های شیشه ای و سازه های فلزی اشاره نمود. استفاده از سپری آهنی در سقف کاذب بسیار رایج بوده و نما کاری خشک یا خشکه نیز از موارد دیگر مصرف این سپری است.

 

تفاوت نبشی و سپری

 

 

ابعاد سپری

ابعاد سپری شامل طول، عرض و ضخامت لبه های سپری آهنی می شود. اندازه لبه سپری معیاری است برای نام گذاری آن ها! اندازه لبه سپری بر حسب میلی متر بوده و اندازه آن معمولا با ضخامت دیوار یکی است. به عنوان مثال سپری که دارای سطح مقطع ۱۰۰ میلی متر باشد، سپری نمره ۱۰ خوانده می شود. ضخامت سپری ها معمولا بین ۰.۹ الی ۲.۵ میلی متر است که سپری هایی با سطح مقطع ۲ میلی متر دارای کاربرد بیشتری می باشد.

طول استاندارد سپری های آهنی ۲ الی ۱۲ متر است. سایر طول ها بر حسب سفارش و تقاضای مشتریان تولید می شود. سپری های آهنی از نظر سطح مقطع به دو دسته لبه گرد و لبه تیز تقسیم بندی می شوند. اندازه سپری لبه گرد ۳۰ تا ۱۴۰ میلی متر و اندازه سپری لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی متر است.

نبشی یا پروفیل L

نبشی مقطعی Lشکل بوده و به دو روش نورد سرد و فابریک تولید می گردد. نبشی ها به صورت منفرد و یا مرکب در سازه های مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد وسیعی دارند. نبشی عموما به دو صورت شاخه و خرد شده (نبشی لقمه) مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد نبشی

در ابعاد و مشخصات نبشی، اندازه بال و ضخامت حائز اهمیت است. نبشی های موجود در بازار از سایز ۲ تا ۲۰ بوده و یا حاصل تولید داخلی است یا آن که از کشورهای چین، روسیه و اوکراین به ایران وارد شده اند. استانداردهای لازم برای تولید نبشی به شرح زیر هستند:

  • DIN EN 10056-1
  • ASME S1-36
  • ASTM A 36

 

 

تفاوت نبشی و سپری

 

نبشی پرسی

نبشی های پرسی به دو‌ شکل L و V ساخته می شوند. این نبشی تا به نام های بال مساوی و بال نامساوی مشهور بوده و به این نام ها شناخته می شوند. نبشی V را با عنوان بال مساوی می شناسند زیرا که هر دو بال آن دارای اندازه های مساوی هستند. در مقابل نبشی Lنبشی بال نامساوی است زیرا یک ضلع آن از ضلع دیگر بزرگ تر می باشد.نبشی ها دارای طول استاندارد ۶ الی ۱۲ متر هستند اما بنا به نیاز و تقاضای مشتری می توان طول ان را تغییر داد. به علاوه ضخامت نبشی های از ۲ تا ۵ میلی متر وجود دارد که بر اساس کاربرد می تواند متغیر باشد.

تفاوت سپری و نبشی

با وجود آن که سپری و نبشی هر دو با یک روش تولید شده و ماده اولیه آن ها تقریبا یکسان است، اما دارای تفاوت هایی هستند که سبب تفکیک این دو شده و کاربردهای متفاوت آن ها را موجب می شود.  از جمله تفاوت های بارز سپری و نبشی این است که سپری دارای خمش پذیری کم تری نسبت به نبشی است. به علت آن که سپری ها خمش پذیری اندکی دارند، اتصالات آن ها با مشکل مواجه می شود.

از دیگر تفاوت های بارز سپری و نبشی می توان به تفاوت ظاهر آن ها در سطح مقطع اشاره نمود که سپری T شکل بوده ولی نبشی به دو‌ شکل V و L موجود است. تفاوت دیگر سپری و نبشی در در ابعاد ان ها است. همان طور که پیش تر ذکر نمودیم، سپری دارای ابعاد مشخصی است. اما نبشی دارای دو شکل بال های مساوی و بال های نامساوی است که بسته به کاربرد از ابعاد مورد نظر استفاده می شود.سپری برخلاف نبشی در محل هایی که نیاز به اتصال دو وجه است مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه سپری با داشتن شکل سه وجهی و دارا بودن سختی و خمش ناپذیری بالا انتخابی بسیار مناسب برای مصارفی است که نیاز به یک پایه قوی دارند است. در مواردی که اتصال بسیار قوی مورد نیاز می باشد، از سپری استفاده می شود و یا آن که برای ایجاد اتصالی قوی، دو نبشی را به یکدیگر متصل نموده و مورد استفاده قرار می دهند.

جمع بندی

در این مقاله با سپری ، نبشی و ابعاد آن ها و نیز تفاوت هایی که سبب تفکیک این دو در ظاهر و کاربرد می شود آشنا شدیم. سپری و نبشی کاربردهای متفاوتی داشته و از نظر ظاهری نیز متفاوت هستند. این امر موجب شده تا از هر کدام از این ها در مواردی که بهترین کاربرد را دارند استفاده شود. مجموعه عصر صنعت اشراق این مقاله را جهت آشنایی شما با تفاوت های سپری و نبشی آماده نموده و آماده پاسخگویی به سوالات شما همراهان گرامی است. به علاوه برای یافتن پاسخ سوالات خود و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان این مجموعه، می توانید از طریق شماره های درج شده در سایت عصر صنعت اشراق با کارشناسان مربوطه ارتباط برقرار نمایید.

 

محصولات مرتبط :

نبشی آلومینیوم

سپری آلومینیوم

پروفیل آلومینیوم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00