با ما در تماس باشید

خرید و قیمت انواع آلومینیوم آلیاژ 5005 | عصر صنعت اشراق

خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵
کارشناس عصر صنعت اشراق
1 فوریه 2022
مقالات
1409 بازدید

معرفی خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

آلومینیوم یکی از فلزات پر مصرف و کاربردی است که استفاده وسیعی در بخش های مختلف صنعتی دارد. آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ یکی از انواع آلیاژهای آلومینیوم است که دارای مقاومت متوسط، خاصیت جوشکاری مناسب و مقاومت بالا در برابر خوردگی به خصوص در جوهای دریایی می باشد. این آلیاژ دارای چگالی کمی است و از رسانایی بالایی برای دما برخوردار است. ورق آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ یکی از رایج ترین و پر استفاده ترین ورق های آلومینیوم در بخش های گوناگون صنعتی است.شرکت عصر صنعت اشراق از معتبرترین شرکت های تولید ورق آلومینیم در انواع آلیاژی مختلف است که از کیفیت و مرغوبیت بالایی بهره مند است. برای مشاهده محصولات و خرید ورق آلومینیوم ۵۰۰۵ به سایت عصر صنعت اشراق مراجعه نمایید.

معرفی آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ یکی از انواع آلیاژهای پرکاربرد آلومینوم است و جزو آلیاژهای سری ۵۰۰۰ محسوب می شود. این آلیاژ عملیات حرارتی ناپذیر با عنصر منیزیوم شناخته شده و دارای ۰٫۸ درصد منییوم اسمی است. آلیاژ ۵۰۰۵ با استفاده از روش های کار سرد سخت می شود و ممکن است شامل عملیات هایی مانند کشش، نورد، پرس، اکستروژن و … باشد. انجام عملیات حرارتی در این آلیاژ تاثیر زیادی در سخت سازی و استحکام آن ندارد. اما انجام عملیات آنیل جهت افزایش شکل پذیری این آلیاژ رایج است.

آلیاژهای سری ۵۰۰۰ به ویژه آلیاژ ۵۰۰۵ دارای استحکام و مقاومت متوسطی است و دارای هدایت حرارتی بالا و چگالی کم می باشد. شکل پذیری این آلیاژ بسیار مناسب است و بهتر از سایر فلزاتی مانند فولاد فرم می گیرد. همچنین با انجام عملیات آنیل این ویژگی افزایش می یابد. بنابراین این آلیاژ به شکل های مختلفی مانند ورق آلومینیوم ، کویل، صفحه تولید و عرضه می شود.

نامگذاری محصولات مختلف آلومینیوم

محصولات مختلف آلومینیوم در استاندارد ASTM به صورت نام های اختصاری نامگذاری می شوند که به صورت زیر می باشد:

B209: آلیاژهای آلومینیوم و انواع ورق ها و صفحات آلومینیوم

B316: آلیاژهای آلومینیوم و پرچ ها، سیم ها و میله های آلومینیومی

B210: آلیاژهای آلومینیوم و لوله های بدون درز

B483: آلیاژهای آلومینیوم جهت کاربردهای عمومی و لوله آلومینیومی

 

خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

 

ترکیبات تشکیل دهنده آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

برای بهبود و تقویت خواص آلیاژ ۵۰۰۵ همانند سایر آلیاژهای آلومینیومی، از عناصر فلزی متفاوتی استفاده می شود که مهم ترین آن فلز منیزیوم است که شناسه این نوع آلیاژ است. علاوه بر منیزیوم از عناصری مانند سیلیسیوم، آهن، مس، منگنز، کروم و روی نیز استفاده می شود که هرکدام از این فلزات دارای ویژگی های خاصی هستند و باعث تقویت ویژگی هایی چون رسانایی و استحکام آلیاژ می شوند.

میزان مقاومت آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ در برابر خوردگی

آلیاژهای سری ۵۰۰۰ دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی هستند و آلیاژ ۵۰۰۵ نیز از جمله مقاوم ترین آلیاژهای آلومینیوم در برابر خوردگی به ویژه در محیط های قلیایی و اتمسفری هستند. این ویژگی باعث کاربرد وسیع این فلز در صنایع مختلف مانند صنایع شیمیایی، صنایع ساخت و ساز و صنایع غذایی دارد.

در این آلیاژ مقاومت در برابر خوردگی مانند محافظی در سطح آن تشکیل شده و اگر این سطح آسیب ببیند واکنشی سریع بین آلومینیوم و اکسیژن تشکیل شده و این لایه محافظ ترمیم می گردد. در صورتی که آلیاژ آلومینیوم با فلز دیگری در تماس باشد، سریع تر دچار خوردگی می شود.

قابلیت ماشین کاری آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

قابلیت ماشین کاری آلیاژ ۵۰۰۵ بسیار مناسب است و برای جلوگیری از اعوعاج حرارتی در طی عملیات ماشین کاری، می بایست این عملیات با سرعت بالا انجام شده و از مایع روان کننده ماشین کاری انجام شود. انجام کارهایی مانند پلیسه زنی و سوراخ کاری در این آلیاژ به آسانی قابل انجام است و برای این کار باید از ابزارها و دستگاه هایی با درجه سختی زیاد مانند فولادهای تند بر و یا کاربید تنگستن استفاده شود.

قابلیت جوشکاری آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

قابلیت جوشکاری آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ نیز بالا است و بهترین ورایج ترین روش جوشکاری برای این نوع آلیاژ، روش جوشکاری گازی، جوشکاری قوسی با استفاده از الکترود تنگستن (TIG) و همچنین جوشکاری قوسی با استفاده از گاز محافظ (MIG) می باشد. برای جوشکاری این آلیاژ به طورمعمول از پرکننده های مختلفی مانند ۴۰۴۳، ۴۰۴۷ و ۱۱۰۰ استفاده می شود که در این میان پرکننده ۴۰۴۳ بهترین نوع برای ممانعت از ایجاد ترک در قطعات است. همچنین هنگام جوشکاری برای جلوگیری از ایجاد آلودگی و تخلخل، باید محل جوشکاری تمیز و خشک باشد و گاز محافظ آن بدون هیچ گونه هیدروژن باشد.

انجام عملیات آنیل آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

دمای آنیل سازی برای آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ به طور معمول دمای ۳۴۵ درجه سانتی گراد است و پس از این عملیات دمای سردسازی آن اهمیتی ندارد. انجام عملیات تنش زدایی معمولا در این آلیاژ انجام نمی شود اما در صورت نیاز این عملیات در دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد قابل انجام است.

 

خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

 

ویژگی های مهم آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

مهم ترین ویژگی های آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵ به شرح زیر می باشد:

 – مقاومت و استحکام متوسط

– مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی

– شکل پذیری راحت

– قابلیت ماشین کاری بالا

– قابلیت جوشکاری مناسب

مهم ترین کاربردهای آلومینیوم آلیاژ ۵۰۰۵

آلیاژ ۵۰۰۵ دارای کاربردها و مصارف گوناگونی در صنعت است که در زیر به برخی از مهم ترین کاربردهای آن اشاره می کنیم:

 – استفاده از این آلیاژ در ساخت انواع پوشش های سقفی و کف پوش های عاج دار

– کاربرد در ساخت لوله های آلومینیومی و اتصالات آن

– ساخت انواع محافظ مواد شیمیایی و غذایی

– ساخت انواع لوازم آشپزخانه و ظروف

– ساخت لوازم تزیینی

– کاربرد در ساخت قطعات و لوازم آلومینیومی آندایز شده

– ساخت تجهیزات گرمایشی

– استفاده در صنایع حمل و نقل و کشتی سازی

خرید آلیاژ ۵۰۰۵ در شرکت عصر صنعت اشراق

شرکت عصر صنعت اشراق یکی از شرکت های معتبر و خوشنام در حوزه ساخت و تولید انواع ورق های آلومینیومی، میلگرد آلومینیوم ، صفحات و سایر تجهیزات آلومینیومی است که با هدف توسعه بخش آلومینیوم کشور فعالیت خود را آغاز نموده است. این شرکت با بهره گیری از نیروی متخصص ایرانی توانسته است انواع ورق های آلومینیوم آلیاژ را با کیفیتی چشمگیر و قابل رقابت در بازارهای داخلی و خارجی تولید نماید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00