با ما در تماس باشید

خم کاری ورق آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد؟ - عصر صنعت اشراق

خم کاری ورق آلومینیوم
کارشناس عصر صنعت اشراق
25 ژانویه 2022
مقالات
785 بازدید

امروز می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که خم کاری ورق آلومینیوم چیست و چه مزایایی دارد. چنان چه موضوع امروز از سوالاتی است که در ذهن شما نقش بسته و به دنبال یافتن پاسخ آن هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه بمانید.

خم کاری ورق آلومینیوم ‌چیست؟

فرآیندی که طی آن ورق آلومینیوم از طریق اعمال فشار دچار تغییر شکل می شوند، خم کاری ورق آلومینیوم نامیده می شود. در عملیات خم کاری ، به کمک دستگاه های مختلف و مخصوص خم کاری ورق های آلومینیومی را تحت فشار قرار داده و ورق هایی که تحت فشار قرار گرفته اند، در اثر آن خم شده و زاویه دار می گردند. برای خم کردن ورقه های مذکور بر اساس ضخامت و سایر خصوصیاتی که دارند میزان فشار اعمال شده جهت خمکاری متفاوت است و این میزان فشار توسط متخصصان این حوزه تشخیص داده شده و به دستگاه ها اعمال می شود.در فرآیند خمکاری دمای مورد نیاز جهت خم کردن ورقه را نیز در نظر می گیرند. دمای مورد نیاز توسط متخصصان و مهندسین مربوطه بر اساس ویژگی های فلزات تشخیص داده شده و تصمیم گیری آن که کدام ورقه ها را در دمای کم تر و کدام یک را در دمای بیشتر خم کنند بر عهده آنان است.

در فرآیند خمکاری ورق آلومینیوم برای تولید قطعات زاویه دار از دستگاهی استفاده می کنند که پرسی هستند. بسیاری از وسایل فلزی اطراف ما از جنس آلیاژ آلومینیوم هستند و دلیل این امر را می توان در استحکام بالا و داشتن ویژگیهای منحصر به فرد این فلز پرکاربرد دانست.هنگامی که فشار روی فلز اعمال می شود، ایده آل و کنترل شرایط برای جلوگیری از تغییر ضخامت فلز، تاب خوردن و یا شکستگی فلز مورد نظر است. در بین فلزات موجود، آلومینیوم دارای مزیتی است که آن را از سایرین جدا می نماید و آن حفظ استحکام خود حین اعمال فشار است. به علت این مزیت است که از آلومینیوم به وفور در صنعت و ساختمان سازی استفاده می شود.

مزایای خمکاری ورق آلومینیوم

خمکاری ورق آلومینیوم دارای مزایای بسیار و برتری های زیادی در مقابل سایر فلزات است.

  • یکی از مهم ترین این مزیت ها این است که روشی تقریبا مقرون به صرفه برای استفاده در سطح گسترده و تولید قطعات مختلف می باشد.
  • آن دسته از محصولاتی که از طریق خمکاری تولید می گردند، عموما سبک بوده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. این موضوع سبب می شود تا از آن ها در صنایع مختلف بهره گرفته و با کاربردهای گسترده ای که دارند، بسیاری از نیازهای صنعت و ساختمان سازی به فلزات برطرف گردد.
  • استفاده از ورق های آلومینیومی که خمکاری شده اند تنها محدود به صنعت و ساخت و ساز نبوده و در معماری های معروف جهان که در آن ساختمان و بنا نیاز به ماندگاری بسیاری دارد نیز از این فلز استفاده کرده اند. برای مثال می توان به برج العرب دبی امارات و نیز برج لوتوس دهلی نو که از شیک ترین بناها به شمار می روند اشاره نمود.
  • ویژگی های منحصر به فرد آلومینیوم موجب شده تا از آن به وفور در صنایع مختلف از جمله الکترونیک، یخچال سازی، ساختمان سازی، باکس آلومینیومی و… استفاده شود.
  • ورق های خمکاری شده آلومینیومی موجب سرعت در تولید و ساخت و ساز قطعات شده و زمان انجام کار را کوتاه تر می نمایند.
  • قطعات تولید شده توسط خمکاری ورق های آلومینیومی با دقت زیادی همراه هستند.
  • ورق های آلومینیومی از نظر ساختار متنوع بوده و زاویه بندی آن ها به اشکال گوناگون و خاصی صورت می پذیرد. برای مثال با ایجاد حفره روی برخی از ورقه های آلومینیومی، عملیات پانچ‌ روی آن ها تسهیل می گردد.
  • از ورق های آلومینیومی به علت افزایش سرعت ساخت قطعات فلزی به وفور برای تولید انواع صندلی های فلزی و درب های امنیتی استفاده می شود.

 

خم کاری ورق آلومینیوم

 

 

قالب ها و روش های خمکاری ورق های آلومینیومی

برای آن که ورق های آلومینیومی خمکاری شده و به شکل مورد نظر تبدیل شوند، از روش ها و قالب های خاصی استفاده می شود. این روش ها عموما برای تولید طیف وسیعی از محصولات جهت بهره گیری برای کاربردهای متنوع در صنایع است. هر کدام از روش های خمکاری ورق آلومینیوم دارای مزایا و معایب خاص خود هستند که قابل بررسی است. قالب های خم کاری ورق آلومینیوم به شرح زیر هستند:

خمکاری ورق آلومینیوم با قالب U

برای شکل U بخشیدن به ورق آلومینیومی از قالب سیلندر استفاده شده و به وسیله آن شکل دهی به ورق آلومینیومی اتفاق می افتد.

خمکاری ورق آلومینیوم با قالب V

از قالب V جهت خم کردن ورق آلومینیومی و ایجاد زاویه ۹۰ درجه استفاده می شود. ابزارها و دستگاه های بکار گرفته شده در این روش، دستگاه پانچ و قالب هستند که توسط متخصصان مورد استفاده قرار گرفته و رایج ترین روش موجود است. این نوع خم کاری ورق آلومینیوم دارای سه دسته خمکاری کفی و سه نقطه ای، خمکاری هوایی و خمکاری حلقه زنی یا ضرب سکه ای می باشد.

خمکاری ورق آلومینیوم به روش پرس پرک

 در این روش خم کاری ورق آلومینیوم توسط تنش های کششی انجام می شود. در حقیقت برای خم کاری ورق آلومینیوم با این روش از دستگاه های پرس مخصوص جهت خمیدگی ورق ها استفاده می گردد اما میزان و سطح تنش باید مشخص و از پیش تعیین شده باشد. ذکر این نکته الزامی است که ورق های آلومینیومی در این روش برای خم شدن از خود مقاومت زیادی نشان می دهند. اما راه حلی که برای حل این مشکل اندیشیده شده است، خم کردن بیش از حد ورق است که موجب می شود نهایتا سطح زاویه خمش مناسب به وجود آید.

خمکاری ورق آلومینیوم به روش رولی یا فرمی

روش رولی یا فرمی روشی خوب، باظرافت و حساس برای خم کردن ورق آلومینیوم است که برای انجام آن از رولی که دارای جنس پلاستیک یا یورتان است استفاده می شود. ورق های تولید شده توسط این روش خمیدگی نداشته و به شکل U تولید می شوند.

جمع بندی

در این مقاله با خم کاری ورق آلومینیوم و مزایای آن و نیز انواع روش های خم کاری ورق آلومینیوم آشنا شدیم. به علاوه علل و مزیت های بی شمار این فلز منحصر به فرد را شرح دادیم. این مقاله جهت آشنایی هرچه بیشتر شما با این فلز خاص و منحصر فرد توسط سایت عصر صنعت اشراق منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های رایگان می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با متخصصان این مجموعه تماس برقرار نمایید. از اینکه تا پایان این مقاله با ما همراه ماندید سپاسگزاریم.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00