با ما در تماس باشید

معرفی خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ - عصر صنعت اشراق

معرفی خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲
کارشناس عصر صنعت اشراق
29 دسامبر 2021
مقالات
684 بازدید

آلیاژهای مختلف آلومینیومی دارای دوام و مقاومت بالایی در برابر خوردگی هستند. این آلیاژها دارای ماندگاری فوق العاده ای در دماهای بسیار پایین هستند. اما ممکن است در دماهای بالاتر از ۲۵۰ درجه سانتی گراد خواص خود را از دست بدهند. آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ در واقع آلیاژ منیزیوم و کروم و دیگر عناصر است و یکی از آلیاژهای بسیار مقاوم در برابر خوردگی به ویژه خوردگی به وسیله آب نمک است. بنابراین این آلیاژ برای استفاده در محیط های دریایی مناسب است. این آلیاژ قابلیت جوشکاری مناسبی دارد و یکی از قوی ترین آلیاژها دربرابر حرارت است. آلیاژ ۵۰۵۲ به راحتی فرم پذیر بوده و از دوام بسیار بالایی برخوردار است.

شرکت عصر صنعت اشراق یکی از بهترین شرکت های تولیدکننده آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ است که با استفاده از فناوری روز دنیا اقدام به طراحی و ساخت انواع آلیاژ آلومینیوم نموده است.

در ادامه به بررسی خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ و معرفی شرکت معتبر عصر صنعت اشراق می­پردازیم.

ورق آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ چیست؟

آلیاژ ۵۰۵۲ یکی از آلیاژهای تولیدی به وسیله شرکت عصر صنعت اشراق است که از ترکیب آلومینیوم، منیزیوم، کروم و.. ساخته می شود. این آلیاژ یکی از بهترین آلیاژهای آلومینیوم در برابر خوردگی است و از قابلیت جوشکاری خوبی برخوردار است. همچنین آلیاژ ۵۰۵۲ دارای مقاومت استاتیک بالا نیز می باشد.از آلیاژ ۵۰۵۲ به طور معمول در صنایع غذایی و در بسیاری از تجهیزات دریایی همچون آلومینیوم دریایی استفاده می شود.

 

معرفی خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

   

نحوه ساخت و عملیات حرارتی آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ یکی از آلیاژهای تقویت شده ای است که کاربرد فراوانی دارد و آلیاژهای مقاوم در دمای پایین نامیده می شوند. در عملیات ساخت آلیاژ ۵۰۵۲ از فلز مس به مقدار کمی استفاده می شود و این عامل باعث می شود که نسبت به آلیاژهایی که دارای مس بیشتری هستند، مقاومت بالاتری در برابر آب شور دریا و نمک داشته باشند. برای ساخت این آلیاژ پس از انجام عملیات حرارتی در دمای اتاق سرد شده و به وضعیت پایداری رسیده و به سختی لازم دست پیدا می کند. در این حالت تمپرهای مختلفی تولید می شود که به تمپر O (نرم)، H32 (نسبتا سخت) و H34 (سخت) تقسیم می شوند. آلیاژ ۵۰۵۲ فرم پذیری بالایی دارد و به حالت های مختلفی مانند ورقه مسطح و یا تیوپ اکسترود شده و در ضخامت های مختلف تولید می شود.جهت آنیل کردن آلیاژ ۵۰۵۲ باید آن را تا دمای ۳۴۵ درجه سانتی گراد حرارت داد سپس باید دما یکنواخت و بعد سرد شود. علاوه بر این قابلیت ماشین کاری تمپرهای O و H32 ضعیف است اما ماشین کاری تمپر H34 راحت تر است.

قابلیت جوشکاری آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

قابلیت جوشکاری آلیاژ آلومینیوم ۵۰۵۲ بسیار بالا است و می توان این آلیاژ کاربردی را با انواع روش های مختلف و استاندارد جوشکاری مانند جوشکاری مقاومت، جوشکاری گاز و جوشکاری برق به کار برد. آلیاژهای پر کننده و مختلفی در جوشکاری استفاده می شود اما به طور معمول آلیاژ پرکننده از نوع ۵۳۵۶ است. جوشکاری آلیاژهایی که از نوع تمپرهای سخت هستند، ممکن است باعث کاهش مقاومت آن ها در برابر گرما در مناطق با دمای بالا شود. به طور کلی قابلیت جوشکاری آلیاژ ۵۰۵۲ به صورت زیر خلاصه می شود:

 – قابلیت جوشکاری گاز: خوب  – قابلیت جوشکاری برق: خوب  – قابلیت جوشکاری مقاومت: خوب  – قابلیت لحیم کاری: نامناسب و توصیه نمی شود.

ترکیبات شیمیایی بکار رفته در آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

آلیاژ آلومینیوم ۵۰۵۲ از بجز آلومینیوم از عناصر مختلفی تشکیل شده است. عناصر به کار رفته در این آلیاژ عبارت است از منیزیوم، کروم، آهن، سیلیکون، منگنز، مس و … بکار رفته است. آهن (Fe) یکی از فلزاتی است که در آلیاژ استفاده شده و با آلومینیوم و سیلیکون ترکیب شده و استفاده درست و دقیق آن تاثیر زیادی در اکسترود آلیاژ دارد. منگنز (Mn) از دیگر عناصر مورد استفاده در این آلیاژ است که عملکردی مانند کروم (Cr) داشته و کاربرد آن باعث کاهش زمان همگن سازی و جلوگیری از هسته سازی سیلسکون و رشد دانه های درشت و در نتیجه افزایش استحکام آلیاژ می شود. کاربرد مس (Cu) باعث افزایش قابلیت ماشین کاری و رسانایی آلیاژ می شود که به مقدار بسیار کم استفاده می شود تا مقاومت این آلیاژ در برابر خوردگی کاهش پیدا نکند. میزان بکار رفته از هر فلز را می توانید در جدول زیر مشاهده نمایید.

   

معرفی خواص و کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

 

ویژگی های مهم آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲ دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی است که باعث کاربرد فراوان این آلیاژ در صنعت است. برخی از این ویژگی ها به شرح زیر است:

 – سختی بالا و مقاومت قابل قبول این آلیاژ  – مقاومت بسیار زیاد در برابر خوردگی بوسیله آب نمک  – عدم ایجاد لغزش در آلیاژ ۵۰۵۲  – دارای مقاومت مطلوب در برابر فشار استاتیک  – وزن سبک و قابلیت حمل و جابجایی آسان  – نیاز کمتر به نگهداری و انجام تعمیرات جانبی

موارد کاربرد آلومینیوم آلیاژ ۵۰۵۲

آلومینیوم آلیاژ دارای کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد که این آلیاژ را به یکی از رایج ترین فلزات تبدیل کرده است. موارد کاربرد آلیاژ ۵۰۵۲ عبارت است از:

 – استفاده در ساخت انواع ظروف آلومینیومی  – استفاده در صنایع دریایی  – کاربرد در صنعت مواد غذایی و ساخت انواع کنسرو و کمپوت  – ساخت انواع کابینت آشپزخانه  – استفاده به عنوان کفپوش های آجدار در صنایع دریایی و تریلرها  – ساخت تجهیزات مواد غذایی  – استفاده در ساخت مخزن های ذخیره سازی و تحت فشار  – استفاده در صنایع خودروسازی و ساخت اجزای انواع تریلر و کامیون  – کاربرد در ساخت انواع صندوق های پست  – ساخت انواع پلاک خودروها  – کاربرد در ساخت تابلوهای جاده ای  – استفاده در صنایع شیمیایی  – ساخت پنل معماری  – استفاده در ساخت لوله های آبیاری  – استفاده در برخی از واحدهای نمک زدایی  – کاربرد در ساخت پرچ

شرکت عصر صنعت اشراق

شرکت عصر صنعت اشراق یکی از بهترین و معتبرترین شرکت های تولید و عرضه انواع آلیاژهای آلومینیوم می باشد. این شرکت با استفاده از تکنولوژی روز دنیا بر تولید محصولات باکیفیت تمرکز کرده و جلب رضایت مشتریان را مبنای خود قرار داده است. شرکت عصر صنعت اشراق یک شرکت تخصصی در زمینه تولید انواع محصولات آلومینیبورقومی است و با بهره گیری از نیروی انسانی متخصص و ماهر، خدمات گسترده ای را به مشتریان عرضه می دارد.

برای اطلاع از قیمت روز محصولات آلومینیومی می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۹۸۱۰۹۸ تماس بگیرید و همچنین از مشاوره های کارشناسان فنی مجموعه برخوردار شوید.

 

مقالات مرتبط :

پروفیل آلومینیوم

قیمت روز آلومینیوم

لوله آلومینیوم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00