با ما در تماس باشید

تفاوت میلگرد با مفتول چیست؟ - عصر صنعت اشراق

تفاوت میلگرد با مفتول چیست؟
کارشناس عصر صنعت اشراق
8 ژانویه 2022
مقالات
385 بازدید

تفاوت میلگرد با مفتول را اشخاصی که در زمینه ساخت و ساز مشغول به فعالیت هستند به خوبی می دانند. شناخت این ابزارها می تواند به شخص کمک کند تا آن ها را در جای درست به خوبی نصب نماید‌. هنگامی که در یک پروژه ساختمانی مشغول هستید، گاها پیش می آید که در یک محل می توانید از هر دو استفاده نمایید و در این زمان دچار دوگانگی می شوید که کدام یک را برگزینید. یکی از عواملی که می تواند به کمک شما بیاید، اطلاع و آگاهی از وزن پروژه شما است. تفاوت میلگرد آلومینیوم با مفتول را می توان در ساختار، وزن، نحوه نصب، هزینه، کاربرد و … دانست که سبب می شود هر کدام را در جایی خاص به کار برد. این مقاله جهت آشنایی شما با میلگرد، مفتول، تفاوت ها و کاربردهای آن ها توسط سایت عصر صنعت اشراق آماده و ارائه شده است. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره و نیز اطلاع از قیمت روز آلومینیوم با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل نمایید.

میلگرد چیست؟

برای آن که تفاوت میلگرد و مفتول را متوجه شویم لازم است تعریف این دو را دانسته و کامل با آن آشنا شویم. میلگرد را به صورت شبکه ای درون بتن جهت تقویت مقاومت کششی آن می کارند. بتن در حالت عادی بدون کاشتن میلگرد در آن، دارای مقاومت خوبی است اما در برابر کشش دارای عملکردی ضعیف است. برای حل این مسئله، میلگردها به هم متصل شده و جوش می خورند و در بتن کاشته می شوند. کار گذاشتن میلگرد آلومینیوم در بتن سبب می شود تا حداکثر کششی که بتن در اثر عوامل مختلف از جمله دما می تواند تحمل کند، به میزان چشم گیری افزایش پیدا کند. اگر نیروی کششی که درون بتن است از مقاومت کششی بتن بیشتر شود، موجب ترک خوردن سازه بتنی و شکستن آن می گردد.

 

تفاوت میلگرد با مفتول چیست؟

 

 

نصب میلگرد آلومینیوم درون بتن به شکل شبکه ای موجب می شود تا میزان چسبندگی بتن و میلگرد افزایش یابد. در صورتی که میلگرد تقویت کننده آج دار باشد، سبب برقراری پیوندی بهتر با بتن می شود که امروزه استفاده از میلگردهای آج دار بسیار رواج پیدا کرده است. شاید این سوال ایجاد شود که چگونه میلگرد سبب افزایش مقاومت کششی بتن می شود؟ در پاسخ می گوییم که بتن و میلگرد آلومینیوم دارای ضریب انبساطی بسیار نزدیک به هم هستند که در هنگام منبسط و منقبض شدن بتن، این فشار به میلگرد نیز منتقل می شود. این امر موجب می شود که در ساختار و بافت بتن تغییری ایجاد نشود.

مفتول چیست؟

همان طور که ذکر کردیم، برای درک تفاوت های میلگرد و مفتول ارائه تعریف و نقش آن ها الزامی است. به این دلیل سایت عصر صنعت اشراق برای شما عزیزان تعریفی از مفتول را نیز ارائه داده تا در درک هرچه بیشتر تفاوت های این دو گامی مثبت بردارد.

مفتول یکی از مصالحی است که بیشتر از فولاد کم کربن و فولاد ضد زنگ ساخته شده و آن را به عنوان مصالح فولادی می شناسیم. مفتول به صورت شبکه ای درون بتن جای گرفته و از سازه بتنی در مقابل کشش محافظت می کند. محلی که مفتول نصب و جای گذاری می شود، روی دالی بتنی یا روی شبکه میلگرد است. مش سیم یا توری سیمی نام های دیگر شبکه مفتول هستند.برآمدگی هایی در شبکه مفتول وجود دارد که موجب اتصال بهتر آن با بتن می گردد. از شبکه های مفتول به علت نصب ساده و طراحی منظم در ساختمان های مسکونی و پروژه های کوچک بیشتر از میلگرد آلومینیوم استفاده می شود. شبکه مفتول و میلگرد در اصل وظیفه با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند. اما مفتول موجب می شود تا آب به لایه های زیرین نفوذ پیدا نکرده و از حرکت لایه های بتنی روی هم جلوگیری به عمل می آورد.

تفاوت میلگرد و مفتول

اکنون که تعریف و کاربرد میلگرد و مفتول را باهم خواندیم، وقت ان رسیده تا این دو را با یکدیگر مقایسه نموده و با کمک شاخص های مختلف شباهت و تفاوت های ان ها را بررسی نماییم:

میزان حمایت از سازه بتنی

میلگرد از نظر حمایت سازه بتنی از شبکه مفتول قوی تر است. با این  حال هیچ کدام از آن ها نمی توانند به طور صد در صدی از بروز ترک و آسیب در بتن جلوگیری به عمل آورند.

محل قرار گیری و نصب

یکی از تفاوت های عمده میلگرد و مفتول را می توان در محل نصب و استقرار آن ها دانست. میلگرد ها را عموما در کف سازه و یا در ستون هایی با عمق های مشخص به کار می برند در حالی که شبکه های مفتولی در وسط دال های بتنی و با عمق حدود ۵ سانتی متر کاشته می شوند.

میزان انعطاف پذیری

از نظر میزان انعطاف پذیری در مقایسه این دو با هم می توان گفت که توری مش مفتولی دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به میلگرد آلومینیوم است. زیرا در صورتی که شبکه توری مفتولی در سازه بتنی قرار گیرد، می تواند به شکل آن درآید. عاملی که به انعطاف هرچه بیشتر شبکه مفتولی کمک شایانی می کند، بازه اندازه هر سلول و ضخامت مفتول در یک شبکه مش مفتولی است.

کاربرد

هنگامی که ضخامت یا قطر دال بتنی کم تر از ۳۰ سانتی متر است، بهتر است از توری مفتولی استفاده شود. چنان چه سازه دارای محدودیت تحمل وزن باشد، استفاده از توری مش مفتولی توصیه می شود.

هزینه تولید و نصب

فرآیند تولید توری مفتولی ساده تر بوده و دارای وزن کم تری نسبت به میلگرد است. بنابراین هزینه توری مفتولی کم تر خواهد بود. نصب و اتصال توری مفتولی راحت تر بوده و به علت وزن پایین به نیروی انسانی کم تری احتیاج دارد. بنابراین هزینه تمام شده برای نصب توری مفتولی کم تر از میلگرد است.

 

تفاوت میلگرد با مفتول چیست؟

 

 

مقاومت در برابر خمیدگی

یکی از تفاوت های اصلی میلگرد و مفتول را در میزان مقاومت در برابر خم شدگی می توان دانست. میلگرد به تنهایی به شکل شبکه، دارای مقاومت بیشتری در برابر نیروهای برشی در مقابل شبکه مفتولی بوده و احتمال خم شدن آن بسیار کم تر است.

استحکام نقطه جوش

احتمال پاره شدن شبکه مش مفتولی بیشتر از میلگرد آلومینیوم است.

روش تولید

روش تولید میلگرد و مفتول با یکدیگر تفاوت داشته و یکی نیستند.

جمع بندی

در این مقاله با میلگرد و مفتول آشنا شده و تفاوت های این دو را بررسی نمودیم. انتخاب هر کدام از این مصالح برای ساخت و ساز با چالش های خاص خود رو به رو است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره های کاملا رایگان می توانید با شماره های درج شده در سایت عصر صنعت اشراق تماس حاصل نموده و از کارشناسان این مجموعه مشاوره های کاربردی دریافت نمایید.

 

مطالب مرتبط : 

پروفیل آلومینیوم

سپری آلومینیوم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00