با ما در تماس باشید

میلگرد سنجاقی چیست؟ - عصر صنعت اشراق

میلگرد سنجاقی چیست؟
کارشناس عصر صنعت اشراق
3 ژانویه 2022
مقالات
492 بازدید

میلگرد یکی از تولیدات و مقاطع فولادی مهم است که دارای اهمیت زیادی در سازه های بتنی می باشد. زمانی که در بتن از میلگرد استفاده می شود، درجه استجکام و مقاومت آن بسیار بالا رفته و نسبت به انواع فشارهای مختلف مانند زمین لرزه مقاوم می شود. میلگرد دارای انواع و اندازه های مختلفی است که با توجه به کاربرد و نوع بتن بکار می رود. میلگرد سنجاقی یکی از انواع میلگردهای بکار رفته در سازه های بتنی است که استفاده از آن مقاومت بتن را تا حد بسیار زیادی بالا برده و یکی ز اجزای اصلی آرماتوربندی ساختمان است.

شرکت عصر صنعت اشراق یکی از بنام ترین شرکت های تولیدکننده میلگرد سنجاقی در سایزها و انواع مختلف است. برای تهیه میلگرد سنجاقی و اطلاع از سایر محصولات و قیمت آن با شماره تماس های موجود در وبسایت عصر صنعت اشراق تماس حاصل فرمایید.

در ادامه شما را با میلگرد سنجاقی، کاربرد و انواع آن آشنا می نماییم.

میلگرد سنجاقی چیست؟

میلگرد سنجاقی نوعی میلگرد آلومینیوم مورد استفاده در سازه های بتنی است که دارای اندازه ای کوچک و باریک است که از دو طرف خمیده شده و ظاهری شبیه به سنجاق دارد. این میلگرد آلومینیوم که به نام های مختلفی چون دوخت ستون، قلاب دوخت، سنجاقکی و رکابی نیز نامیده می شود، در گروه میلگردهای عرضی قرار دارد. میلگرد سنجاقی نقش مهمی در عملکرد ستون های بتنی که تحت تاثیر مستقیم بارهای جانبی قرار دارند، ایفا کرده و استفاده از میلگرد سنجاقی را در این سازه ها ضروری می کند. میلگرد سنجاقی در اندازه ها و اشکال متنوعی تولید می شوند که هرکدام کاربرد ویژه ای در بناها دارند. انتخاب نوع میلگرد برای ساخت میلگرد سنجاقی معمولا توسط مهندس ساختمان انتخاب می شود اما به طور معمول میلگرد مدل a2 در سایزهای ۸ و ۱۰ بهترین نوع میلگرد برای این کار است.

انواع میلگردهای سنجاقی کدام است؟

همانطور که گفته شد میلگردهای سنجاقی در انواع مختلفی تولید می شود که عبارت است از:

 – میلگرد سنجاقی با خمیدگی استاندارد

در این نوع میلگرد سنجاقی، میلگرد از دو طرف با زاویه ۹۰ درجه خمیده می شود. اندازه خمیدگی میلگرد آلومینیوم می بایست ۱۲ برابر قطر میلگرد باشد و به عبارتی در صورتی که میلگرد دارای ۱۶ میلی متر قطر باشد، میزان خم آرماتور سنجاقی باید حدود ۲۰ سانتی متر باشد.

 

 

میلگرد سنجاقی چیست؟

 

 – میلگرد سنجاقی با خمیدگی نیمه استاندارد

در این نوع میلگرد سنجاقی، یک طرف آن را با زاویه ۹۰ درجه و طرف دیگر را با زاویه ۱۳۵ درجه خمیده می کنند. که به صورت چنگک مانند در می آید.

 – میلگرد سنجاقی با خمیدگی دو طرف ۱۳۵ درجه

در این نوع میلگرد آلومینیوم زاویه آن در دو طرف به صورت خلاف جهت یکدیگر شکل داده می شوند و یک طرف آن به طرف بالا قرار گرفته و طرف دیگر آن رو به پایین است. در برخی موارد نیز با توجه به نظر مهندس ساختمان این میلگرد به گونه ای طراحی شده که هر دو طرف به یک سمت هستند.

طریقه بکار بردن میلگرد سنجاقی در ستون

میلگرد سنجاقی به عنوان یکی از اجزای اصلی در ساخت ستون های بتنی و دیوارهای برشی می باشد. طریقه کاربرد آن در این سازه ها طبق قوانین بین المللی به صورت زیر می باشد:

 – مشخص نمودن تعداد میلگردهای مورد نیاز

برای تعیین تعداد میلگردهای سنجاقی ابتدا می بایست به عواملی مانند طول ستون، تعداد میلگردهای آلومینیوم طولی بکار رفته، تعداد خاموت ها و میزان فاصله آن ها از یکدیگر توجه نمود. به طور مثال در یک ستون به طول دو متر، به ازای هر ۱۵ سانتی متر به یک عدد خاموت نیاز است که هر خاموت نیز یک میلگرد سنجاقی با زاویه ۹۰ درجه نیاز دارد. خاموت یک آرماتور عرضی چهارگوش است که دور تا دور ستون را فرا می گیرد.

 – کارگذاری میلگردهای سنجاقی

برای اجرای میلگردها، میلگردهای سنجاقی استاندارد با زاویه خمش ۹۰ درجه را در قسمت مورد نظر قرار می دهند. اگر فاصله میلگردهای طولی ۲۰ کمتر از ۲۰ سانتی متر باشد، هر آرماتور سنجاقی دو میلگرد آلومینیوم طولی را دربر می گیرد. پس از آن آرماتورهای نیمه استاندارد را به صورت یک در میان با آرماتورهای استاندارد قرار می دهند. قسمت خمیدگی ۹۰ درجه میلگرد سنجاقی باید به طرف برش دال بتنی ستون باشد. در نهایت میلگردهای سنجاقی را به وسیله سیم مفتول به میلگردهای طولی متصل کرده و محکم می کنند.

کاربردهای مهم میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی دارای کاربرد فراوان و اهمیت بسیار بالایی در صنعت ساختمان سازی است. از جمله کاربردهای مهم آن در ساخت ستون های بتنی است که ابتدا میلگرد سنجاقی را در ستون بکار برده و سپس روی آن بتن ریزی را انجام می دهند. اینکار باعث حفظ میلگردهای طولی ستون و مانع از فروپاشی آن در هنگام زمین لرزه می شود. از میلگردهای سنجاقی در دیوارهای برشی نیز استفاده می شود. این دیوارها تحت فشار برشی قرار گرفته و از میلگردهای سنجاقی برای ثابت نگه داشتن میلگرهای طولی و استحکام بخشیدن به آن ها استفاده می شود. میلگرد سنجاقی کاربرد وسیعی در ساخت فونداسیون سازه و اسکلت فلزی ساختمان ها نیز دارد و باعث افزایش استحکام زیرساز ساختمان می شود. علاوه براین از میلگرد سنجاقی در ساخت سازه های بتنی چند طبقه، صنایع کشاورزی، سدسازی و ساخت پل نیز استفاده می شود.

 

 

میلگرد سنجاقی چیست؟

 

آیین نامه های استفاده از میلگرد سنجاقی در فونداسیون

طبق قوانین بین المللی، استفاده از میلگرد سنجاقی مستلزم رعاین قوانین زیر می باشد:

 – در صورتی که میلگرد سنجاقی دارای زاویه خمیدگی ۱۳۵ درجه باشد و قسمت خمیدگی شش برابر قطر میلگرد باشد، قسمت خم ۹۰ درجه آن باید هشت برابر قطر میلگرد خم شود.

– اگر فاصله میلگردهای طولی ۱۵ سانتی متر باشد و یا بین هر خاموت بیش از سه میلگرد طولی باشد، می بایست میلگردهای طولی توسط قلاب دوخت محکم شوند.

– در ساختمان های بالای پنج طبقه، ستون ها می بایست با میلگردهای سنجاقی زیادی محکم شوند.

– در ستون ها قسمت خم ۹۰ درجه میلگردهای سنجاقی باید روبروی هم قرار گرفته و به صورت یک درمیان جای این خم ها عوض شود.

– اگر در ستون تعداد میلگردهای طولی یک مقطع بیش از ۱۲ عدد باشد، دراین صورت نباید از میلگرد سنجاقی استفاده نمود و می بایست از خاموت بسته لوزی استفاده شود.

فواید استفاده از میلگرد سنجاقی

استفاده از میلگرد سنجاقی در سازه ها و ستون های بتنی دارای فوید و مزایای فراوانی است که به برخی از آن ها می پردازیم:

 – ثابت نگه داشتن میلگردهای طولی

– وزن سبک و کم حجم بودن آن

– بتن ریزی راحت در ستون

– اجرای راحت بدون نیاز به نیروی مختخصص

تهیه میلگرد سنجاقی از شرکت عصر صنعت اشراق

شرکت عصر صنعت اشراق یکی از بهترین شرکت های عرضه کننده میلگردهای سنجاقی با کیفیت بی نظیر و قیمت بسیر مناسب است که نقش وسیعی در پیشبرد اهداف صنعتی و تولیدی کشور ایفا می کند. این شرکت با بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و نیروی متخصص توانسته است رضایت مشتریان را در زمینه تولید انواع میلگرد به دست آورد. در صورت نیاز به خرید میلگرد سنجاقی و مشاهده سایر محصولات این شرکت می توانید با شماره های مجموعه تماس گرفته و از مشاوره های خوب کارشناسان فنی مجموعه ما بهره مند شوید.

 

مطالب مرتبط : 

پروفیل آلومینیوم

لوله آلومینیوم

سپری آلومینیوم

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

_____

نظرات مشتریان

دیدگاهتان را بنویسید

ارتباط با ما

دفتر مرکزی

آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان مکران شمالی نبش کوچه گل، پلاک ۱، واحد ۶، طبقه سوم

ارتباط با ما

دفتر غرب:

تهران، کیلومتر ۴ جادۀ قدیم تهران کرج

کارخانه:

تهران، شهرک صنعتی عباس‌آباد

ساعات کار:

شنبه تا چهار شنبه:        8:30 – 17:00

پنج شنبه :                    8:30 – 12:30

تمامی حقوق این سایت برای شرکت عصر صنعت اشراق محفوظ است.

0:00
0:00